بزرگترین مرکز پرورش وفروش سگ نگهبان و گارد

معرفی هاسکی سیبرین و هاسکی آلاسکایی

مقالات, سگ ها, نژاد شناسی سگ ها 9 تیر 1398 9 تیر 1398


معرفی نژاد هاسکی:

سگ هاسکی سال ۱۹۰۹ میلادی به آلاسکا برده شد. سگ هاسکی یک اسم کلی برای تعدادی از نژادها است که به عنوان سگ های سورتمه کش مورد استفاده قرار می گیرند. سگ هاسکی در اصل در مناطق شمالی کره زمین مورد استفاده قرار می گرفتند اما هم اکنون به عنوان سگ دست آموز نیز وارد منازل مردم شده اند.

 

اصل اسم سگ هاسکی توسط اروپایی ها از

ESKIE

متمایز شده است که اسکیموها این نام را بر سگ های سورتمه کش خودگذاشته بودند. اسکیموها از سگ هاسکی برای حمل و نقل استفاده می کردند. زادگاه اصلی سگ هاسکی چوکچی در شرق سیبری است. سگ های هاسکی در زمان شیوع تب بالای یافتن طلا به آلاسکا برده شدند و از آنجا به کانادا و ایالات متحده راه پیدا کردند.

 

سگ های هاسکی از دهه ۱۹۳۰ در ارتش امریکا در عملیاتی که در مناطق سردسیر انجام می گیرد، مورد بهره برداری قرار می گیرند که عمده ترین عملکرد سگ هاسکی تجسس برای یافتن گم شدگان است.

سگ هاسکی سیبریایی ( به زبان روسی سگ سیبریایی) سگی با ابعاد متوسط ( وزن نر ۲۰ تا ۲۷ کیلوگرم، وزن ماده ۱۶ تا ۲۳ کیلوگرم، ارتفاع نر ۵۳ تا ۶۰ سانتیمتر و ارتفاع ماده ۵۱ تا ۵۶ سانتیمتر)، با پوشش خارجی بسیار فشرده، به عنوان یک سگ کار که از شرق سیبری آمده اند، شناخته می شوند که از نظر ژنتیکی دنباله سگ های نژاد اشپیتز می باشند. از نظر ظاهری پوشش فشرده، دم زیبای پرپشت، فرم بادامی و رنگ زیبای چشم ها، سر مثلثی و گوش های ایستاده کاملاً جلب توجه می کند.

رنگ پوشش از مشکی تا سفید متغیر است.

گاهی نژاد مالاموت با هاسکی ترکیب می شوند هاسکی چشم آبی اصیل تر است و باید گفت قیمت بیشتری هم دارد البته آبی روشن و آبی تیره هم دارد که متخصصان بهتر تشخیص می دهند به شما هم پیشنهاد میکنیم در صورت خرید از مراکز معتبر و یا افراد مورد اطمینان تهیه کنید.

هاسکی آلاسکایین هم همان سیبریایی است و به آلاسکا برده شده و در آن منطقه رشد یافته و بسیار شبیه نمونه اصلی است از نظر ظاهر اندازه این دو و خط های روی چهره و همینطور برخی رفتار ها تفاوت دارند. نژاد آلاسکایی روی چهره خط ندارد و اغلب سگ گله هستند و یا سورتمه کش همچنین بیشتر این سگ ها به رنگ خاکستری و سفید هستند و چشم هایشان اغلب تیره است.

 

گوش های سگ هاسکی حالت مثلثی و تیز دارد مثل بقیه نژاد های سیبری رنگ چشمشان آبی است و چشم ها با دورنگ نیز دیده شده. موهای بین پنجه هاسکی باعث سهولت در راه رفتن روی برف و یخ می شود. لایه پایینی این موها زمخت و زبر قسمت بیرونی نرم و لطیف است. گفته می شود سگ هاسکی تحمل دمای ۶۰- درجه را به راحتی دارد.

 

هاسکی سگی بازیگوش است ولی در عین حال آرام. سگ باهوشیست، اجتماعی و دوست داشتنی و همینطور با محبت. با اینکه بسیار پرانرژی است به خصوص در تولگی، ولی سگ فرمان برداری است و به خوبی می تواند با کودکان رابطه برقرار کند. خیلی کم پارس می کند در نتیجه به عنوان یک نگهبان در نظر نگیرید

زود مطالب را یاد میگیرد ولی باید با صبر و متانت آموزشش بدهید چون بعضی وقت ها می تواند لجبازی کند. وقتی بیکار است زود حوصله اش سر می رود و دوست ندارد تنها بماند و نمود این مسئله خرابکاریهایش موقع تنهایی است پس اگر مدت طولانی از خانه بیرون می روید هاسکیتان را با خودتان ببریدش و یا یک جفت یا هم بازی برایش پیدا کنید. سگ هاسکی نسبت به آن چیزی که به نظر می رسد به غذای کمتری احتیاج دارد سعی کنید.

 

آموزشش را از سنین پایین شروع کنید تا با سایر حیوانات مشکلی نداشته باشد. هاسکی از سگ هایی است که بخوبی می توان آن را آموزش داد ولی برای آموزش آنها باید از چهار ماهگی اقدام نمود.

برخلاف چیزی که بسیاری فکر می کنند سگ هاسکی را می توانید در آپارتمان نگهداری کنید به شرطی که به خوبی آموزشش داده باشید و وقت کافی برای گردشش بگذارید، دلیل خرابکاریهایش این است که انرژی اش خالی نشده پس سعی کنید روزی دو ساعت به بیرون ببریدش تا خانه تان را ویران نکند پس اگر وقت کافی ندارید به عنوان یک سگ آپارتمانی روی این گزینه خط بکشید.

 

درگذشته از سگ هاسکی به عنوان نگهبان خانه و یا سگ گله استفاده می شد هاسکی سگ قدرتمندی است و دربرابر سرما بسیار مقاوم است این نکته را باید به شما بگوییم که اگر برای اولین بار است که نگهداری از سگی را می خواهید شروع کنید هاسکی مناسب شما نمی باشد مگر اینکه از تولگی مراقبت از هاسکی را شروع کنید.

ارگونومی سگ هاسکی این نژاد را به یک سگ خاص تبدیل کرده و طبق نظر سنجی ها سگ هاسکی جزو محبوب ترین نژادهای سگ در میان سگ های پرفروش مثل روتوایلر، سن برنارد، دوبرمن، نیو فاندلند قرار گرفته.

با اینکه سگ هاسکی بسیار آرام است در صورت آموزش صحیح به خوبی می تواند نقش یک بادی گارد را داشته باشد و همانطور که میدانید در گذشته از سگ هاسکی به عنوان یک سگ سورتمه کش مورد استفاده بوده و این ناشی از قدرت، سرعت و هوش و زکاوتش می باشد تا بتواند مسیرهای طولانی را با موانع بسیار بپیماید.

 

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که در سگ هاسکی بیماری دیسپلازی بسیار شایع می باشد

 (برای آشنایی بیشتر با این بیماری مقاله بیماری های سگ ها را مطالعه بفرمایید)  

مشکلات مفصل لگنی رانی در کمتر از % ۲ از آنها رخ می دهد ولی این موضوع مانع از انجام معاینات لازمه نمی شود.

 

نمونه هایی از سگ هاسکی که در مسابقات سورتمه کشی و یا حمل بار مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر دچار مشکلات گوارشی و مشکلات تنفسی می شوند. بنابراین به جد توصیه میکنیم برای تهیه این سگ به فروشنده های معتبر مراجعه بفرمایید و یا با یک متخصص در این حوزه مشورت کنید.

دسته بندی هاسکی::

هاسکی به دو گونه مختلف تقسیم بندی می شود

اولی هاسکی سیبرین (معروفتر است)

دومی هاسکی آلاسکای (اصالت سگ هاسکی سیبریایی است اما بعد ها به آلاسکا هم برده شد)

 

تفاوت هاسکی سیبرین با هاسکی آلاسکایی در چیست؟؟

گونه آلاسکایی سگ هاسکی بیشتر به عنوان یک سگ کاری شناخته شده و اغلب سورتمه کش است. این که بتوانید گونه سیبریایی سگ هاسکی را از آلاسکایی تشخیص دهید کار آسانی نیست اما در حالت کلی می توان این ویژگی را به هاسکی آلاسکایی نسبت داد که رنگ سرش کاملا سفید و یک دست است این درحالیست که سگ هاسکی سیبریایی بین چشمهایش طرح ها و خطوط زیبایی دیده می شود و همینطور خطوط دور چشمش که علامت خلوص نژاد هاسکی است و در قیمت آن هم تاثیر گذار است.

همینطور ارتفاع کمر هاسکی آلاسکایی یک مقدار بلندتر از هاسکی سیبرین است و کمی لاغر تر هم می باشد. رنگ چشم سیبرین اکثرا آبی و یا تلفیقی از آبی و قهوه ای است ولی در گونه آلاسکایی اغلب رنگ چشمشان تیره است هم هاسکی سیبرین و هم آلاسکایی در سازمان ثبت نژاد سگ ها به ثبت رسیده اند ولی گونه تکیبی این دو هم دیده شده که تشخیص آن بسیار مشکل است.

 

ظاهر هاسکی:

ارگونومی بدن این سگ به صورت کشیده است و در بین پاهایش موهایی وجود دارد پوزه و صورتش کشیده و همانطور که گفتیم گوش های مثلثی دارد. این نژاد رنگ های زیادی دارد معروفترین آن ترکیب سیاه و سفید است ولی رنگ های سیاه کامل و یا سفید کامل، طوسی و سفید، قرمز و سفید و یا نارنجی و سفید نیز وجود دارد، معمولاً رنگ پنجه و پا ها سفید است. شکل ظاهری سگ هاسکی سیبریایی بسیار شبیه به مالاموت آلاسکایی است و البته هر دو شبیه به اشپیتز هستند.

 

چشم ها و بینی سگ هاسکی:

چسم های این نژاد به دو رنگ آبی و یا قهوه ای است اما هتروکرومیا که به چشمان دو رنگ اشاره دارد در این سگ بسیار دیده می شود (یکی از چشم های به رنگ آبی و دیگری قهوه ای) که به آن چشم دو رنگ یا چشم تابتا گفته می شود.حتی بعضی وقت ها یک چشم دو رنگ آبی و قهوه ای مخلوط می شود که چشم تیله ای معروف هستن.

در برخی از موارد هاسکی سیبرین اختلال “بینی برفی” دیده می شود که از ارزش و قیمت حیوان کم می کند، بینی هاسکی در غالب موارد به صورت نقطه نقطه یا صاف و مسطح است.
و در کنار کشیدگی پوزه، حالتی مثلثی به سر می دهد. نوک بینی از مشکی تا سفید رنگ دیده می شود. چشم آنها بیشتر آبی تیره، آبی روشن، بلوطی و یا قهوه ای است. بعضی مواقع یک چشم آبی و دیگری قهوه ای است(چشم تابتا).در برخی نمونه ها حتی یک چشم به چند رنگ دیده می شود(چشم تیله ای)

 

مو های سگ هاسکی: 

به غیر از فصل هایی که ریزش مو که سالی دوبار است نیاز به آراستن ندارد. پیشنهاد میکنیم به وسیله شانه فلزی مخصوص برس بکشید. در فصل های گرم سعی کنید از کولر استفاده کنید تا کلافه نشود. سگ هاسکی سیبریایی پوشش ضخیم تری نسبت به سایرین دارد و البته رنگ بسیار متنوع تری در پوشش خارجی در این نژاد یافت می شود.

پوشش خارجی به صورت دو لایه است که لایه ضخیم تر و متراکم تر در زیر و لایه نازک تر که جلای بیشتری دارد در رو قرار گرفته است. این پوشش به راحتی سرمای تا ۶۰ درجه سانتی گراد زیر صفر زمستان های سیبری را تحمل می کند و البته در تابستان ها هم منعکس کننده بسیار خوبی برای گرما است. پوشش خارجی این نژاد نیاز به برس زدن مرتب دارد.

 

محیط نگهداری سگ هاسکی:

پیشنهاد ما برای نگهداری این سگ محیطی بزرگ است و اگر خارج از خانه است دور این محیط را نرده هایی بلند بکشید که با عمق خوبی در زمین فرو رفته باشد چرا که هاسکی به کندن زمین علاقه زیادی دارد.

سگ های هاسکی بسیار فعال و پر انرژی هستند و تحمل آنها در مقابل سرما بسیار عالی است به صورتی که سرمای زمستانی نواحی شرقی سیبری که از سخت ترین زمستان های کره خاکی می باشد را به راحتی تحمل می کنند.علاقه بسیار زیادی به بازی کردن به خصوص بازی کردن با توپ دارند. حالات روحی صاحبشان را بسیار خوب درک کرده و با او همراهی می کنند. با بچه ها هم به راحتی کنار می آیند و همانطور که گفتیم کمی هم بازیگوش هستند.

 

غذای خوب با حجم مناسب، محیط نگهداری بزرگ با قابلیت دویدن، دوری از گرمای بالا از مهمترین مسایلی است که بایستی در نگهداری از سگ هاسکی مد نظر داشت.

 

بیماری های سگ هاسکی:
هر سگی مشکلات خاص خود را دارد هاسکی هم از این قاعده مستثنی نیست، از بیماری هایی که در سگ هاسکی دیده شده می توان به مشکلات کپل، مریضی های چشم مثل آب مروارید و ورمپوست که ناشی از کمبود روی است اشاره کرد ولی در حالت کلی سگ سالمی است.

 

 

طول عمر هاسکی:
نهایت عمر یک سگ هاسکی بین ۱۲ تا ۱۵ سال است. بعضی از آنها بیماری هایی از قبیل صرع، مشکلات چشمی مثل آب مروارید و یا مشکلات شبکیه را از خود نشان می دهند.

 

2868 بازدید کل ، 4 امروز

  

ارسال نظر

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر خود را ارسال کنید.

تبلیغات اسپانسرها

پیت بول

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر