بزرگترین مرکز پرورش وفروش سگ نگهبان و گارد

معرفی نژاد ژرمن شپرد

مقالات, سگ ها, نژاد شناسی سگ ها 9 تیر 1398 9 تیر 1398


معرفی نژاد ژرمن شپرد

ژرمن شپردها یکی از محبوب‌ترین نژادهای دنیا  هستن و سالیان زیادیه که با ما انسانها خوگرفتن. به دلیل باهوش و وفادار بودن  میتونن انتخاب خیلی خوبی به عنوان یه سگ خانواده یا نگهبان  باشن. به دلیل هوش و ذکاوت بالا و حس شامه قویشون توی خیلی از کشورها تبدیل به جزو جداناپذیری از ارتش و پلیس شدن و به اونا کمک میکنن. 

 

ویژگی های ظاهری ژرمن شپرد

قد متوسط:

نرها: 60-65 سانتی متر

ماده ها: 55 تا 60 سانتی متر

وزن متوسط :

نرها: 30 تا 40 کیلوگرم

ماده ها: 22 تا 32 کیلوگرم

ژرمن‌ها سگ‌هایی متوسط تا بزرگ هستن و نسبت طول به ارتفاع بدنشون زیاده و بدن کشیده ای دارن. این سگ ها قوی و عضلانی هستن و پوشش بدنشون ضخیم و در برابر تغییرات دمایی مقاومه. بدن ژرمن ها بسیار متناسبه، سرشون کمی گنبدی شکله. ژرمن‌ها چشمانی بادامی شکل و متوسط به رنگ قهوه‌ای تیره دارن (البته قهوه ای روشن هم گاهی دیده میشه). گوش‌های ژرمن ها نسبتا بزرگه و در قاعده پهن میشه. بیشتر اوقات اونا رو عمودی و موازی با همدیگه نگه می‌دارن. این سگ های زیبا فکی قوی دارن و گازهای بی نقصی میگیرن! گردن ژرمن ها بلند و عضلانیه و نسبت به بدنشون زاویه دار هست. ژرمن ها نگاهی زنده و باهوش دارند و با نگاه به اون ها حس مطمئن و با اعتماد به نفس بودنشون بهتون القا میشه. دم این سگ ها بلنده. وقتی در حال استراحت هستن دمشون خمیدس و هنگام راه رفتن هیچ وقت دمشون از محور بدنشون بالاتر نمیاد.

ژرمن‌ها از نظر پوشش 2 نوع کوتاه و بلند دارن و در رنگ‌های مختلفی وجود دارن:

مشکی2 رنگ مشکی و طلایی یا مشکی و قهوه‌ای پس زمینه خاکستری رنگ مخلوط با رنگ‌های تیره یا روشن

رنگ غالب بدن توله‌های این نژاد مشکیه و هرچی بزرگتر میشن رنگ‌های طلایی، قهوه‌ای یا حنایی بدنشون بیشتر میشه. با این حال نمیشه پیش بینی کرد یه توله ژرمن وقتی بزرگ میشه پوشش بدنش چه تغییراتی میکنه و چه رنگی میشه. نکته جالب توجه اینجاست که امریکن شپرد سفید، نژادی که هنوز به عنوان یک نژاد مستقل ثبت نشده، داره روز به روز بین مردم محبوب تر میشه. 

 

ژرمن شپرد سفید:

ژرمن شپرد سفید یا امریکن شپرد سفید در امریکا و کانادا و از میکس شدن سگ های وارداتی به این کشورها به وجود آمده و امروزه در برخی از کشورها به عنوان نژادی مستقل به رسمیت شناخته شده. درکلوپ سگ های انگلستان این نژاد به عنوان نوع سفیدرنگ ژرمن شپرد شناخته شده ولی بهش برچسب”بسیار نامطلوب” زدن و به همین خاطر بهش اجازه شرکت در نمایش های سگ رو نمیدن. 

البته این سگ ها اگر مدارک نژادی معتبر داشته باشن، هنوز هم جزو خاندان ژرمن شپردها محسوب میشن. ژرمن شپردهای سفید پوششی بلندتر از ژرمن های معمولی دارن که میتونه یک لایه یا دولایه باشه. وزنشون از ژرمن های معمولی کمتره. از نظر خلق و خو اون ها بسیار به جد ژرمن شپردشون شبیه اند. اون ها متین، با اعتماد به نفس و هوشیارند. به کسانی که باهاشون آشنا هستن اعتماد کامل دارن ولی ممکنه نسبت به غریبه ها حساس باشن. از نظر سلامتی این نژاد در وضعیت خوبی قرار داره. سفید بودن این سگ ها به معنی بیماری زالی در اون ها نیست، برای همین رنگ سفید پوشش بدنشون نقص ژنتیکی به حساب نمیاد.  به طور کلی میشه گفت سگ های ژرمن سفید هم مانند ژرمن شپردهای معمولی به بیماری های دیسپلازی مفصل ران و آرنج و هموفیلی مستعدند. سن متوسط ژرمن های سفید حدود 10 تا 11 ساله.

 

 خلق و خو:

ژرمن‌ها به باهوش بودن، وفاداری و هوشیاری معروفن. البته شاید برای کسانی که تا حالا سگ نداشتن انتخاب مناسبی نباشن چون نیازه که با یه سگ ژرمن خیلی حرفه‌ای، محکم و راسخ و در عین حال با ملایمت رفتار بشه تا کامل جایگاه خودش رو درک کنه و صاحبش رو در جای قدرت ببینه. در غیر این صورت شروع به نشون دادن رفتارهای قدرت طلبانه‌ای میکنه که میتونن مشکلاتی رو ایجاد کنن .

ژرمن‌ها به خاطر طبیعت باهوششون نیاز دارن که مدام سرگرم باشن و فقط در صورتی که به اندازه کافی بازی و فعالیت انجام بدن خوشحال میمونن. اگر ژرمن شپرد دارین باید حداقل 2 ساعت در طول روز برای آموزش و بازی باهاش وقت صرف کنین تا حوصلش سر نره. ژرمن‌هایی که مدت زیادی تنها میمونن یا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرن ممکنه رفتارهایی از قبیل سر و صدا کردن یا تخریب وسایل خونه از خودشون بروز بدن. البته نگران نشین چون ژرمن‌ها ذاتا سگ‌های حساسی هستن و خیلی خوب به تشویق مثبت پاسخ میدن و از این راه میتونین خیلی از رفتارهای خوب رو یادشون بدین یا عادت‌های بد رو از سرشون بندازین. این نژاد گاهی روی حس هوشیاری و وفاداریش زیاده روی میکنه و میتونه قلمرو طلب بشه و با مهمون ها به مشکل بخوره. توصیه بیگ پت اینه که اگر در آپارتمان زندگی میکنین سراغ نژادهای دیگه برین چون ژرمن‌ها سگ‌های بزرگ و فعالی هستن و برای زندگی آپارتمانی مناسب نیستن. 

 

بیماری‌های رایج سگ های ژرمن شپرد:

متوسط عمر ژرمن شپردها 10 تا 13 ساله ولی اگر خیلی خوب نگهداری بشن میتونن بیشتر هم عمر کنن. شاید براتون ناراحت کننده باشه اما متاسفانه چند بیماری ارثی در ژرمن شپردها زیاد دیده میشه:

دیسپلازی مفصل ران:

این بیماری به دلیل تکامل  غیرطبیعی مفصل ران و در سنین رشد توله ژرمن ها به وجود میاد. ژرمن هایی که به این بیماری مبتلا میشن لنگش دارن و در موارد حاد، التهاب این مفصل راه رفتن رو برای اون ها سخت تر میکنه. اگر به وجود این مشکل در سگتون شک کردین، بهتره سریعا پیش دامپزشک ببریدش چون این بیماری هرچه زودتر تشخیص داده بشه درد و رنج کمتری به سگتون تحمیل میشه.

صرع:

متاسفانه ژرمن شپردها به بیماری صرع یا اپیلپسی مستعدن. حالت صرع وقتی برای اولین بار برای سگی اتفاق میفته برای صاحبشون خیلی ترسناکه. با این حال این وضعیت با استفاده از دارو تا حد خیلی زیادی قابل کنترله. البته چون بیماری صرع غیر قابل درمانه سگی که به این علامت مبتلا میشه باید تا آخر عمرش دارو مصرف کنه.

CDRM:

این بیماری ترسناک شبیه بیماری اسکلروزیس چندگانه در انسان هاست. این بیماری باعث میشه سگ ها به طور پیشرفته در اندام های تحتانیشون دچار فلجی بشن. برای بیماری  درمانی وجود نداره و در سگ های میانسال بیشتر دیده میشه.

هموفیلی (فقط درمورد ژرمن‌های نر):

هموفیلی یک بیماری انعقادیه که فقط در جنس نر دیده میشه. خون سگ های مبتلا به این بیماری خیلی  دیر منعقد میشه و اگر به هر دلیلی خونریزی کنند خونشون بند نمیاد. برای جلوگیری از زیاد شدن این بیماری پرورش دهندگان این نژاد باید مطمئن بشن سگ هایی که برای زاد و ولد استفاده میکنن این بیماری را نداشته باشن. با اینکه هموفیلی فقط در نرها بروز پیدا میکنه ولی ماده ها هم میتونن انتقال دهنده بیماری باشن.

نارسایی پانکراس:

این بیماری در سال های اخیر بیشتر در ژرمن ها مشاهده شده. سگ هایی که این مشکل را پیدا میکنن قادر نیستن غذاشون رو کامل هضم کنن و با اینکه اشتهای خوبی دارن و زیاد هم غذا میخورن ولی روز به روز لاغرتر میشن. سگ هایی که به مشکل نارسایی پانکراس برمیخورن باید تا آخر عمر دارو مصرف کنن. این داروها در بر گیرنده آنزیم های پانکراسی هستن که به صورت کپسول خوراکی به سگتون میدین.

فرونکلوز مقعد:

این بیماری عفونتی است که مقعد سگ ها را درگیر میکنه. علت بیماری هنوز ناشناخته است. البته عده ای معتقدن علت مستعد بودن ژرمن ها به این بیماری اینه که دم پرموی آن ها اجازه گردش هوا را در ناحیه مقعد نمیده. با اینکه این بیماری درمان پذیره ولی درمان کردنش میتونه هزینه بردار باشه.

 

 

آموزش به ژرمن شپردها:

اگر تصمیم دارین برای خودتون یه توله ژرمن تهیه کنین. اینکه در ماه های اولیه زندگی اش چطور به دنیا معرفی اش میکنین, در رفتار و آموزش پذیری اش در آینده تاثیر زیادی میگذاره. هرچیزی که یک سگ در سال های اولیه زندگی اش یاد میگیره تا آخر عمر باهاش باقی میمونه. در ادامه بهتون میگیم برای آموزش یه توله ژرمن چه چیزهایی رو در نظر بگیرین و به چه نکاتی دقت کنید.

یکی از مشخصه های ژرمن شپردها هوش بسیار بالای اونهاس. هوش بالا یعنی این سگ ها میتونن کارهای زیادی رو یاد بگیرن. اگر ژرمن ها خوب آموزش ببینن سگ هایی فوق  العاده برای خانواده و نگهبانانی عالی میشن. نژاد باهوشی مانند ژرمن شپرد، خیلی از نکات را با سرعت و فقط با مشاهده یاد میگیره. برای همین خیلی مهمه که جلسات آموزشیتون سرعت لازم رو داشته و با سرعت یادگیری یه ژرمن منطبق باشن تا حوصله سگتون سر نره. به خاطر داشته باشین که جلسات آموزشیتون باید سرگرم کننده و لذت آفرین باشن.

 انتخاب بهترین رویکرد برای آموزش به ژرمن شپرد:

اینکه چه رویکرد و روشی رو برای آموزش به یه توله ژرمن انتخاب میکنین خیلی مهمه. اینطوری میتونید وقتی راه و روش مناسب رو گم کردین پیش از گیج شدن به روشی که پیش گرفتین برگردین. روش تشویق مثبت ،بهترین روش برای آموزش یه ژرمن شپرده. استفاده از وسایلی مانند کلیکرها یا سوت آموزش میتونه تعلیم دادن رو راحت تر کنه.

برقراری روابط اجتماعی:

یاد دادن برقراری روابط اجتماعی با سگ ها و انسان های دیگه یکی از مهم ترین مواردیه که باید در برنامه تربیتیتون بگنجانین. ژرمن شپرد،سگ بزرگیه و سگ های بزرگ تمایل زیادی به محافظت از صاحبانشون دارن. اگر تعاملات اجتماعی رو از تولگی به سگتون یاد ندید نسبت به غریبه ها بدبین و خشن میشه و زندگی رو براتون مشکل میکنه. توله سگتون رو به بودن در کنار توله سگ های غریبه در شرایط مختلف عادت بدین و اونو به آدمهای مختلف معرفی کنین.

 

 

تغذیه و تاثیراتش بر روی سلامتی ژرمن شپردها:

ژرمن شپرد نژادی کاریه که بیش از 100 سال قبل در آلمان از تکامل سگ های چوپان محلی به وجود آمده و به همین دلیل نژادی قوی، مقاوم و چابک هستن. با این حال، دستگاه گوارش ژرمن ها آسیب پذیره و
متاسفانه این نژاد به طور ژنتیکی به نفخ و سوءهاضمه حساسه. این سگ ها به بیماری هایی مانند التهاب استخوان، مشکلات مفصلی مانند دیسپلازی مفصل ران و آرنج و برخی مشکلات عصبی هم مستعد هستند. ممکنه فکر کنین نمیشه با تغذیه درست از این بیماری ها پیشگیری کرد ولی میشه تا حدی ریسک بروز اون ها رو کاهش داد.

 

نفخ/ چرخش معده:

این بیماری خطرناک و حاده و هنگامی که اتفاق می افته باید سریعا درمان بشه، در غیر این صورت ممکنه باعث مرگ سریع بشه. در این وضعیت شکم سگ باد میکنه و این نفخ باعث چرخیدن معده میشه. استفاده از غذاهای باکیفیتی که در معده باد نمیکنند تا حدودی نگرانی از بابت این مشکل را کم میکنن. غذاهای ارزان قیمت و بی کیفیت حاوی غلات زیادی هستند و ممکنه خوردنشون ریسک این مشکل رو بالا ببره.   غذاهای تجاری باکیفیتی که حاوی پربیوتیک هستند و همچنین فیبر بالایی دارند و با کمک به حرکت مداوم دستگاه گوارش و متعادل نگه داشتن میکروب های مفید مقیم در روده به بهبود عملکرد گوارش ژرمن شما کمک میکنن.

 

التهاب مفاصل (Panosteitis):

این بیماری در توله ژرمن های 6 تا 10 ماه تشخیص داده میشه و از مشخصه هاش درد رو به افزایش در مفاصل هست. کلسیم زیاد در رژیم غذایی ژرمن ها میتونه برای استخوان ها و مفاصلشون مضر باشه برای همین باید رژیم غذایی اون ها حاوی مقادیر مناسب کلسیم و نسبت بالانس شده کلسیم به فسفر باشد. برخی از غذاهای خشک حاوی مقادیر گلوکزآمین، کندروئیتین و اسیدهای چرب هستند که از مفاصل و استخوان ها محافظت میکنن.

استرس:

استرس یک بیماری نیست ولی میتونه اثرات مخربی بر روی سلامتی سگ شما بگذاره.

ژرمن شپرد یکی از نژادهاییه که به دلایلی مثل اهمیت دادن زیاد به رابطه اش با صاحبش و علاقه به خوشنود سازی اون و کار و فعالیت بدنی شدید تحت استرس زیادی قرار داره. وقتی بدن تحت استرس باشه رادیکال های آزاد در اون زیاد میشن. رادیکال های آزاد مضر و سرطان زا هستن. به همین دلیل غذای اون ها باید سرشار از آنتی اکسیدان باشه. در رژیم غذایی نژادهای فعال و کاری باید ال کارنیتین، نوکلئوتیدها، پربیوتیک، تورین و مکمل های غضروف ساز هم بیشتر از نژادهای دیگه باشه و به همین دلیل این نژادها به رژیم غذایی خاصی احتیاج دارن.

 

 

مراقبت از ژرمن شپرد:

برای مراقبت از این نژاد دوست داشتنی نکات زیر رو به خاطر داشته باشید:
هر روز  هرچقدر میتونید برس بزنیدشون هر روز باهاشون بازی کنین و بهشون اجازه فعالیت بدین بیش از روزی 2 ساعت اون ها رو تنها نگذارین( ژرمن شپردهایی که مدت طولانی تنها بمونن زود خسته و بی حوصله میشن و رفتارهای مخرب رو بروز میدن) حتما از تولگی آموزش‌های لازم رو بهشون بدین ژرمن‌ها نیاز ندارن که زیاد شسته بشن و حمام کردن بیش از حد ریزش موهاشون رو بیشتر میکنه هرچی بیشتر برای یاد داد ترفندها و بازی‌های پرتحرک براشون وقت بگذارین رابطه بهتری باهاشون برقرار میکنین و بیشتر به این نتیجه خواهید رسید که اونا باهوش ترین نژاد دنیان!

بدون برچسب

2673 بازدید کل ، 1 امروز

  

ارسال نظر

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر خود را ارسال کنید.

تبلیغات اسپانسرها

پیت بول

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر