بزرگترین مرکز پرورش وفروش سگ نگهبان و گارد

بیماری هاری در سگ ها

مقالات, سگ ها, بیماری سگ ها و درمان 8 تیر 1398 9 تیر 1398


ویروس هاری

در کشورهایی مانند کانادا که ویروس این بیماری وجود دارد ، سگها بطور منظم واکسیناسیون می شوند. ویروس هاری می تواند به تمامی پستانداران منتقل شود و عقلب کشنده است. این بیماری از طریق بزاق دهان حیوان آلوده به این بیماری منتقل می شود، معمولاً ناشی از گاز گرفتن است. این ویروس می تواند توسط بزاق دهان از طریق چشم ، دهان ، بینی یا زخم پوستی وارد بدن شود.

در اروپا ، روباه ها منشع اصلی انتقال این ویروس هستند ، در مکزیک و دیگر کشوهای لاتین و شهرهای مرکزی آمریکایی ، سگها منتقل این ویروس می باشند. در کانادا و ایالات متحده آمریکا منشع انتقال این بیماری اکثراً روباه ها ، راسوها ، خفاش ها ، راکون ها و گرگهای صحرایی می باشند ، که اغلب نزدیک انسانها زندگی می کنند. این نزدیکی باعث می شود که این ویروس به حیوانات مزرعه ، حیوانات خانگی و انسانها نیز سرایت کند.

دوره پنهان این بیماری می تواند از ۲ هفته تا ۶ ماه باشد. در مراحل ابتدایی ، هاری معمولاً باعث تغییر اخلاق و رفتار می شود. بطور مثال حیوانات عشائی ( حیواناتی که در شب فعالیت می کنند) در روز دیده می شوند. پرندگان وحشی ممکن است دیگر از انسانها نترسند و حیوانات ساکت و آرام ممکن است پر تحرک یا حتی پرخاشگر شوند. سگهای آلوده شده به این بیماری از روشنایی دوری می کنند.

وقتی این بیماری گسترش پیدا کند ، حدود ۲۵ درصد از سگهای آلوده ، چهره ;عصبی; پیدا می کنند و بدون هیچ دلیلی به دیگران حمله می کنند. حیوانات آلوده به هاری که چهره ;عصبی; پیدا می کنند بسیار خطرناک می باشند. ۶ روز بعد از نمایان شدن علائم مرض آنها معمولاً به کما رفته و می میرند.

دسته دیگر چهره ای;گنگ; پیدا می کنند ، عضلات دهان و گونه از کار می افتند و دیگر قادر به قورت دادن چیزی نمی باشند و این امر باعث می شود که آب از دهانشان بیرون بریزد. این حیوانات بندرت تا ۲ هفته بیشتر زنده نمی مانند.

 

پیشگیری:

برای اینکه در کنادا اکثراً هاری از طریق حیوانالت وحشی منتقل می شود ، کنترل آن دشوار می باشد. انداختن طعمه واکسینه شده از هوا ، به دام انداختن ، واکسیناسیون کردن و سپس رها کردن رکون ها و واکسیناسیون منظم حیوانات خانگی باعث کم شدن این بیماری می شود. هرکسی بخواهد از آمریکا سگی را وارد کانادا کند باید مدرکی جهت نشان دادن واکسیناسیون شدن حیوان جهت هاری در ۳۶ ماه گذشته داشته باشد ، تنها مدرک واکسیناسیون برضد بیماری هاری کافی نمی باشد. همچنین هر کسی از کانادا بخواهد سگ خود را به آمریکا ببرد به مدارک واکسیناسیون حیوان احتیاج دارد.

هرکسی که بخواهد حیوان خود را به کشوری ببرد ، اول باید قوانین کشور مقصد را بررسی کند. بسیاری از کشورهای جزیره ای مانند (هاوایی ، استرالیا و نیوزلند) دارای قوانین محکمی جهت قرنطینه کردن حیوان برای جلوگیری از ورود بیماری به کشور دارند.

 

احتیاط:

اگر سگ شما با حیوانی که حامل بیماری هاری است درگیر شد ، بزاق دهان حیوان آلوده به بیماری ممکن است روی پوشش یا زخم سگ شما باشد. این اقدامات را انجام دهید:

ـ هرگز سعی نکنید حیوانی که حمله کرده است را بگیرید.

ـ برای گرفتن حیوان خود از دستکش یا حوله استفاده کنید.

ـ حیوان خود را نزد دامپرشک ببرید.

ـ اگر حیوان شما جهت بیماری هاری واکسیناسیون شده است ، بهتر است در مدت ۷۲ ساعت دوباره جهت اطمینان به او واکسن هاری زده شود.

اگر شما توسط حیوانی که حامل بیماری هاری است گاز گرفته و زخمی شده اید یا بزاق دهان آن حیوان وارد زخم باز شما یا بینی ، چشمها یا دهانتان شده است ، زخم را با صابون یا ماده ضدعفونی کننده بشوئید. این کارها باعث می شود که ویروس سریعتر بمیرد ، بعد از آن بسیار حیاطی است که هر چه سریعتر به دکتر مراجعه کنید. مداوای آن واکسیناسیون می باشد.
پیشگیری های دائمی برای جلوگیری از ویروس هاری:

ـ به خاطر داشته باشید که هر سال به حیوان خود واکسن هاری بزنید.

ـ به حیوان خود اجازه ندهید که آزادانه همه جا برود. بخصوص در شب.

ـ هرگز به حیواناتی که نمی شناسید دست نزده و بازی نکنید.

ـ به حیواناتی که به نظر مریض می آیند دست نزنید ، حتی اگر می خواهید به آنها کمک کنید. هرگز به جسد حیوانات مرده دست نزنید.

ـ هرگز به حیوانات وحشی در حیاط خود غذا نداده و آنها را جلب خودتان نکنید. هرگز سعی نکنید حیوانات وحشی را بگیرید.

ـ اگر در محل سکونت شما خفاش وجود دارد آنها را از آنجا بیرون کنید.

بدون برچسب

1832 بازدید کل ، 5 امروز

  

ارسال نظر

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر خود را ارسال کنید.

تبلیغات اسپانسرها

پیت بول

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر