بزرگترین مرکز پرورش وفروش سگ نگهبان و گارد

واکسیناسیون سگ ها و توله سگ ها

مقالات, سگ ها, بیماری سگ ها و درمان 9 تیر 1398 9 تیر 1398


سوالات متداول:
1-چرا واکسیناسیون برای سگ ضروری می باشد؟
تعدادی از بیماری ها درمانی ندارد و یا درمان بسیار پرهزینه می باشد که برای نمونه می توان به دیستمپر, هپاتیت ,پاروو و لپتوسپیروز اشاره کرد .واکسیناسیون تنها راه پیشگیری است.شاید بتوان لپتوسپیروز را با هزینه ای بالا درمان کرد ولی برای دیگر بیماری های ذکر شده درمانی وجود نداشته و مرگ حتمی می باشد.

2-چرا برای سگ ها تکرار مجدد واکسیناسیون ضروری است؟در صورتیکه برای انسان این تکرار انجام نمی شود؟
به دلیل شیوع بیماری های واگیردار و خطر مبتلا شدن به این بیماری ها,می توان با تکرار مجدد واکسیناسیون ایمنی بدن را در سطح قابل قبولی نگه داریم.در جمعیت انسانی به دلیل بالا بودن سطح بهداشت جمعی نیاز به تکرار مجدد نیست.البته قابل ذکر است که بعضی از واکسن ها همانند فلج اطفال در طی چند نوبت تکرار می شوند.

3-من شنیده ام واکسیناسیون عوارض جانبی دارد,درست است؟
عوارض جانبی خطرناک بسیار کم و به ندرت دیده شده است.با اینکه در طی چند دهه ی گذشته ساخت واکسن پیشرفت چشمگیری داشته است ولی همیشه ریسک بسیار کمی در کیس های بخصوص دیده می شود.با اینحال خطر و ریسک واکسیناسیون به خوبی ها و فواید ان می ارزد.

4-چند نوع واکسن وجود دارد و دلیل این تنوع چیست؟و هرکدام برای چه هدفی به کار برده می شوند؟
نوع اول:واکسن زنده-واکسنی است که عامل بیماری زا را با استفاده از واکنش های شیمیایی و فیزیکی ضعیف کرده تا بدون ایجاد بیماری در حیوانی که واکسن می شود, ایمنی حاصل شود.

نوع دوم:واکسن زنده ی تغییر شکل یافته-در این نوع از ویروس یا باکتری ضعیف شده ی تغییر یافته استفاده می شود.

نوع سوم:واکسن کشته شده-در این نوع واکسن عامل بیماری زا ضعیف یا کشته می شود.

تشخیص اینکه کدام واکسن می تواند بهترین انتخاب باشد برعهده ی دکتر دامپزشک می باشد.

5-چرا سگ های مریض نباید واکیسنه شوند؟چه ریسکی در این کار وجود دارد؟
برای اینکه واکسن بالاترین بازدهی و اثر را داشته باشد باید سگتان در سلامتی کامل باشد.به همین دلیل می باشد که دکتر دامپزشک قبل از انجام واکسیناسیون چک اپ کاملی را انجام می دهد.در هنگام مریضی سیستم ایمنی بدن ضعیف است و در حال مبارزه با بیماری است.واکسیناسیون در این حالت تهدیدی برای زندگی محسوب می شود زیرا عامل بیماری که ضعیف شده است فرصت رشد مجدد و بیماری زایی را پیدا می کند.درصورتیکه در حالت عادی توسط سیستم ایمنی سرکوب می شود.
تحقیقات نشان داده است سگ هایی که دچار بیماری های مزمنی از قبیل دیابت یا بیماری های قلبی می باشند واکسیناسیون تهدیدی برای ان ها نمی باشد.

6-چرا تمامی سگ ها با نژاد های مختلف و اندازه متفاوت مقدار یکسانی از واکسن را دریافت می کنند؟
هنگامی که دکتر دامپزشک دارویی را تجویز می کند,میزان اثر گذاری دارو به مقدار دارو بستگی دارد بر این اساس هرچقدر جثه و اندازه ی سگ بزرگتر باشد میزان دریافت دارو بیشتر می شود.ولی فرایند واکسیناسیون این گونه نیست.برای تحریک سیستم ایمنی بدون در نظر گرفتن نژاد و اندازه ثابت و به یک اندازه است.

بدون برچسب

1718 بازدید کل ، 1 امروز

  

ارسال نظر

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر خود را ارسال کنید.

تبلیغات اسپانسرها

پیت بول

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر