بزرگترین مرکز پرورش وفروش سگ نگهبان و گارد

هشت بیماری گوارشی در سگ ها را بشناسیم و درمان کنیم

مقالات, سگ ها, بیماری سگ ها و درمان 8 تیر 1398 9 تیر 1398


بررسی هشت علامت بیماری گوارشی در سگ ها

1.استفراغ (Vomiting)

۲.اسهال (Diarrhea)

۳.یبوست (Constipation)

۴.نفخ (Bloat)

۵.نارسایی بخش برون ریزلوزالمعده(Pancreatic Exocrine Insufficiency)

۶.بادشکم (Flatulence)

۷.خوردن مدفوع(Eating Stool)

۸.سوزش مقعد(Anal Iritation)

وظیفه دستگاه گوارش اخذ غذا تغییرآن وتامین انرژی لازم برای بقاء زندگی است. اعضاء اصلی دستگاه گوارش شامل معده وروده ها می باشند که اختلالات حاصل ازآن نسبتا درصد بالایی ازمراجعات به دامپزشک را شامل می شود( غیر از واکسیناسیونهای متداول) به خاطرداشته باشید درطول حیات سگ ناراحتیهای گوارشی همچون اسهال واستفراغ پیش خواهد آمد. برگرداندن غذا. یبوست. مدفوع غیرعادی. نفخ شکم وادرارهای غیرعادی نیز از یافته های بیماریهای گوارشی در سگ ها می باشند. سگی که دچار اختلالات گوارشی است به شدت نا آرام گشته نمی تواند استراحت کند. همچنین مرتب ازدهانش بزاق تراوش می شود. این حالت سبب نیاز وافر حیوان به آب می شود درپی آن ادرارهای پیاپی را شاهد خواهیم بود.

 

استفراغ (vomiting):

استفراغ دارای علل مختلفی است که دراین میان بعضیها حادتر و خطرناکتر هستند. درصورتی که حیوان تنها یک بار استفراغ کند وظاهر سالم و سرحالی داشته مشکل دیگری را نشان ندهد جای نگرانی نیست. زیرا این حالت به علت تغییرغذا وخوردن زباله و یا خوردن بعضی ازگیاهان می باشد. بهتراست یک روزبه سگ غذا نداده وکمی به سگ یخ بخورانید. به زودی مشکل برطرف می شود. بعد ازآن از یک جیره غذایی تنظیم شده مثل غذای نوزاد و یا همبرگر آب پزشده به همراه برنج آب پز(بهتراست چرب نباشد) را به مدت چند روزاستفاده نمایید. چنانچه سگ استفراغهای پیاپی وشدید به همراه سایر علائم همچون اسهال. پریشانی ویا غش را نشان دهد سگتان را به نزد دامپزشک ببرید. اگر در استفراغ سگ خون وسایر مواد غیرعادی مشاهده کردید موضوع را جدی بگیرید. استفراغ ممکن است به دلیل عفونتهای ویروسی انسداد ناشی ازاجسام خارجی. تومورها. عفونت لوزالمعده وبیماریهای کبدی وکلیوی ایجاد شود.

 

اسهال(diarrhea):

اسهال یکی ازنشانه های رایج بیماریهای گوارشی است. درشرایطی که با عارضه دیگری همراه نباشد به سادگی درمان می شود. درصورت وجود اسهال مداوم حتما نزد دامپزشک بروید ونمونه ای ازمدفوع سگ را به همراه داشته باشید. بدین ترتیب تشخیص اودقیق ترخواهد بود.اگراین امکان وجود ندارد که نمونه مدفوع سگ را با خود ببرید باید بتوانید شرح کاملی ازشکل ورنگ وقوام ومیزان وحجم مدفوع سگ ارائه دهید. این اطلاعات کلید درمان بیماری هستند. غذای غیرعادی ویا خوردن هرچیزی که قابل هضم نباشد ازجمله دلایل بروز اسهال در سگهاست. بیماریهایی مثل گاستروآنتریت ویروسی ناشی ازکورونا ویروس و یا پاروا ویروس که اسهال شدیدی به دنبال دارند با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند.

 

سگی که اسهال دارد باید ازنظرآلودگی به انگلهای داخلی همچون کرمها وکوکسیدیاها وژیاردیا مورد آزمایش قرارگیرد.
برای درمان اسهال باید سگ ۲۴ساعت ازغذا محروم باشد. دراین مدت فقط می توانید مقدارکمی آب به همراه برنج آب پزبه سگ بخورانید که این امر موجب کاهش شدت علائم بیماری خواهد شد. روز بعد می توانید از جیره کامل غذایی همانطورکه درمورد استفراغ بیان شد استفاده کنید. اگربا این درمان اسهال برطرف نشد با دکتردامپزشک تماس بگیرید.

 

یبوست(constepation):

موقعی که سگ بیش ازیک یا دو روز مدفوع خود را دفع نکند بیانگر این است که دچار یبوست شده است. دراین حالت ممکن است علی رغم تمایل دام به دفع مدفوع این امر صورت نگیرد. یبوست با علائمی همچون بی میلی و بی اشتهایی همراه است. اگرعارضه ادامه یابد علائم استفراغ نیز در سگ ظاهر می گردد. بعضی اوقات ممکن است ماده آبکی وخون آلودی دفع شود که مشابه اسهال است. ودرعین حال روده بزرگ انباشته ازمدفوع سفت وسخت می باشد.

 

ممکن است یبوست پس ازخوردن غذاهایی که دارای فیبرکمتری هستند همچون استخوان. علف وکاغذ وسایرمواردی که قابل هضم نیستند در سگ ایجاد شود. دربرخی موارد یبوست به دنبال بزرگ شدن غده پروستات وفتق ویا مشکلات ارثی درکلونها در سگ ایجاد می گردد. برخی از سگ ها مستعد ابتلا به یبوست هستند که باید مورد توجه ومراقبت قرارگیرند. بعضی دیگر از سگ ها مخصوصا آنها که موهای بلندی دارند به دلیل انسداد مناطق اطراف مقعد توسط پوشش بدنی به طور مکانیکی دچار یبوست می گردند. دراین حالت عبورمدفوع به خارج میسرنخواهد بود. اگرسگ ازاین نوع نژاد است به این مسئله توجه کنید ومراقبش باشید.

 

نفخ(bloat):

نفخ و چرخش و اتساع معده ناشی ازآن درگاستریت حاد خیلی سریع اتفاق افتاده واغلب کشنده است وپیش ازآنکه متوجه عارضه شوید موجب مرگ حیوان می شود. این بیماری درسگهای سینه فراخ مشاهده می گردد بدین صورت که به دنبال انباشته شدن معده ازگازومایع وتورم آن این عضو درطول محور خود پیچ می خورد. دراین حالت سگ دچار شوک گردیده که به منظور جلوگیری از مرگ سگ می بایست هرچه سریعتر به درمان نفخ و چرخش معده سگ اقدام نمود.

سابقه سگ مبتلا به نفخ حاکی ازآن است که حیوان غذای زیادی خورده وپس ازآن مقدار زیادی آب نوشیده است وبه دنبال آن دویا سه ساعت بعد فعالیت بدنی زیادی داشته است. اولین علامتی که درسگ مبتلا بروز می کند بی قراری است. به دنبال آن شکم سگ متورم وسفت می شود به طوری که اگرضربه آرامی به شکمش وارد کنید تولید صدای طبل مانند می کند. بهترین کاربرای نجات سگ عمل جراحی است که بلافاصله بعد ازمشاهده علائم انجام می گیرد. طریقه آن به گونه ای است که به سرعت ازفشار هوای داخلی معده کاسته شده و چرخش معده اصلاح گردد.

علاوه براینکه تزریق داخل وریدی سرم موجب تقویت جریان خون می شود تنظیم مایعات والکترولیتها را نیز در بدن به همراه دارد. تغییر شرایط زندگی و جیره غذایی حیوان به تنهایی نمی تواند حیوان را از ابتلا به نفخ مصون بدارد. دراین ارتباط می توانید با انجام دستورات زیربه حیوان کمک کنید.
۱- تغذیه با مقدارکم صورت گیرد به عبارتی می توانید به جای استفاده ازیک وعده غذا با حجم زیاد از دو تا سه مرتبه با حجم کم استفاده نموده ویا غذای خشک درطول روز در دسترس سگ قرار داده و اجازه دهید آزادانه ازآن تغذیه کند.
۲- ازآشامیدن آب بعد ازغذا جلوگیری کنید.
۳- هرگز بعد از غذا سگ را مجبور به تمرین وفعالیت بدنی نکنید.
اگرقراراست روزی دو یا سه بارغذای خشک را دراختیار سگ قراردهید ابتدا به غذا آب بی افزایید تا نرم شود. بدین ترتیب غذا سریعتر بلعیده شده تمایل سگ به آشامیدن آب ازبین می رود.

 

نارسایی بخش برون ریز لوزالمعده

Pancreatic Exocrine Insufficiency)

 

سگهای مبتلا به این بیماری دارای اشتهای زیادی بوده ولی درعین حال وزنشان افزایش نمی یابد. مدفوع این  سگ ها نیزدارای حجم زیاد و رنگ روشنی بوده بسته به میزان چربی وپروتئینهای هضم نشده گاهی چرب وروغنی وبسیار بدبو است. این سگها قادر به تولید آنزیمهای لوزالمعده نیستند. آنزیمهای فوق درعمل هضم وجذب مواد غذایی دخالت می کنند. این نارسایی با تجویز مادالعمر آنزیمهای لوزالمعده درمان می شود که معمولا آنها را به طورمستقیم به غذا اضافه می کنند. درکنارآن میزان پروتئین غذا باید متعادل بوده وازموادغذایی کم چربی استفاده شود.

 

 

باد شکم ( flatulensie) :

خوردن پیاز. باقلا. کلم .گل کلم ودانه های سویا وسایرغذاهای تخمیر شونده موجب باد شکم می شود. همچنین مورد مشابهی برای جیره هایی که دارای میزان بالایی شیر یا گوشت باشند دیده شده است. احتمال دارد با تغییرغذای سگ وضعیت بهتر شود. اگربهبود نیافت می توانید مقدار کمی

Digel (سیمتیکون Simethicone)

که دارای آنتی اسیداست) استفاده کنید. دراین حالت عارضه برطرف خواهد شد اگر تدابیر فوق با شکست روبروشد بهتر است حیوان را نزد دامپزشک ببرید. شاید مشکل خاص دیگری وجود داشته باشد.

 

خوردن مدفوع(Eating stool):

کوپروفاژی (Coprophagy)

یا خوردن مدفوع معمولا درسگهای کوچک دیده می شود. باید این عادت ناخوشایند وغیر بهداشتی را از بین ببرید. اضافه کردن بعضی ازچاشنیهای گوشت به غذا نتیجه جالب توجهی داشته است. زیرا باعث می شود مدفوع بوی بدی پیدا کند(سگ ازخوردن آن امتناع می ورزد). گاهی اوقات تغییراتی در جیره غذایی می تواند مشکل را حل کند. اگرهیچ یک از تدابیر فوق موثر واقع نگردید به دامپزشک مراجعه نمایید. شاید سگ به کمبود غذایی خاصی مبتلا باشد. خوردن مدفوع حالت مشمئز کننده ای را درشما ایجاد کرده وباعث دلزدگی شما از سگ می شود. وقتی متوجه این عمل شدید به شدت با انجام آن مخالفت کنید و با توجه به روشهای تربیتی خاص این عادت را ازسرحیوان بیاندازید.

 

سوزش مقعد(anal Initatiin):

سگی که پشتش را گازمی گیرد لیس می زند ویا برزمین می کشد از ناراحتیهای مقعد رنج می برد. احتمالا دراین حالت به دلیل تحریک حاصل از مدفوع جامد وسفت مقعد سگ سوزناک ومتورم می شود. ممکن است کیسه های مقعدی پرشده باشند اولین قدم درکاهش درد یافتن علت بیماری است. تمیزکردن مقعد با آب گرم واضافه کردن ژل پترولیوم وسایرترکیبات مسکن ازسوزش ودرد سگ خواهد کاست.

ارسال نظر

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر خود را ارسال کنید.

تبلیغات اسپانسرها

پیت بول

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر